مدیر امور تعاملات اسلام و مسیحیت از کشور فرانسه گفت: اصل اول آموزش و تربیت، حرمت قرار دادن به سنتهاست و مرحله دیگر این است که به دنبال مقتضیات زمان باشیم زیرا به ما در حوزه تربیت و تعلیم کمک میکند.
کاردینال ونسانفلوردی در چهارمین پیش نشست تخصصی کنفرانس بینالمللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی با موضوع «مبانی و مسائل مشترک ادیان در حوزه تعلیم و تربیت» که پنج شنبه مورخ 20 دی ماه با حضور اندیشمندانی از کشورمان و کاردینالهای مسیحی از کشور فرانسه در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین اصول موفق تعلیم و تربیت در کلیسیای مسیحیت پرداخت.
این کشیش فرانسوی ادامه داد: امروزه از یک طرف خدمات تکنولوژی دسترسی ما را به معرفت تسریع داده و از طرف دیگر در جریان عقلگرایی هستیم. ما نباید به دنبال سادگی باشیم و لازم است که این پیچیدگی را بپذیریم.
وی عنوان کرد: ما در شرایط فعلی مسئولیت دشواری را به دوش میکشیم. باید بتوانیم و این مهارت را داشته باشیم که دانش نحوه ارائه دادهها و اطلاعات به فرزندانمان را بیاموزیم و باید بتوانیم یک سیستم ارزشی واخلاقی را معرفی کنیم.
کاردینال ونسانفلوردی با اشاره به نسخ خطی و قرآنهای نفیس موجود در موزه آستان قدس رضوی گفت: با مشاهده این آثار نفیس دریافتم که در موزه قرآن آستان قدس رضوی آثاری از قرن 1 تا 14 وجود دارد که دارای تحولات در نگارش است. این تحولات بسیار مهم است و به ما می گوید که باید هر لحظه آماده برای تحقیق و پژوهش باشیم.
وی افزود: ما باید جرات باز اندیشی داشته باشیم. چون فرهنگ زندهای داریم و لازمه این فرهنگ بروز شدن است. لازمه تربیت این است که واژگان لازم را برای تفسیرهای دینی بکار بریم.
این کشیش تصریح کرد: بهترین واژه برای تعلیم، چگونه فهمیدن و چگونه اندیشیدن است که این مهم در سایه استقلال اندیشه و فکر محقق میشود.
وی خاطر نشان کرد: ما مسلمانان و مسیحیان در یک حریم به دنبال پیدا کردن راهکارهای بهتر تربیتی هستیم. اصل اول آموزش، حرمت قرار دادن سنتهاست و مرحله دیگر این است که باید به دنبال مقتضیات زمان باشیم زیرا به ما در حوزه تربیت و تعلیم کمک میکند. برقراری تعادل ایمان و عقل، محتاج فرهنگهای جدید است و این بازنگری به ارتباط ما باخداوند کمک می کند.