خانواده نخستين نهاد تعميق باورهاي ايماني در جامعه است

  • چاپ

فعال حوزه تربيتي كشور لبنان خانواده را نخستين نهاد تربيتي دانست و گفت: خانواده‌ها ايمان را براي جامعه به ارمغان آورده و موجب تعميق باورهاي ايماني مي شوند.

رج آنتوان حسكور فعال حوزه تربيتي كشور در مراسم افتتاحيه نخستين كنفرانس بين‌المللي تربيت ديني در اديان ابراهيمي عنوان كرد: تعليمات ديني ابعاد مختلفي دارد كه مهمترين بعد آن مبتني بر آموزه‌هاي ديني است، در تعليمات مسيحي آموزش مبتني بر انجيل است و بستگي به آموزگار و يادگيرنده دارد.

وي افزود: بر طبق آموزه‌هاي مسيحي اگر انسان‌ها به يكديگر نزديك شوند در واقع به خدا نزديك شده‌اند بنابراين تعليم آموزه‌هاي ديني در اولين گام در خانواده صورت مي‌گيرد از اين رو اگر خانواده‌ها دين‌مدار و مؤمن باشند، كافر و ملحد در جامعه وجود نخواهد داشت.

آنتوان حكسور ادامه داد: متأسفانه امروزه يكي از حلقه‌هاي مفقوده در غرب نبود خانواده‌هاي دين مدار است و اين موضوعي است كه در كليساها مشاهده مي‌شود و بزرگان دين به دنبال يافتن راه حلي براي اين آسيب هستند.

اين فعال حوزه تربيتي كشور لبنان، اظهار كرد: گروهي ديگر كه توجهي به مقوله ايمان ندارند معتقدند كه آموزش و پرورش و در گام بعد مدرسه تأثير زيادي در رفتارهاي دانش آموزان دارد و اين وظيفه را بر دوش معلمان نهاده‌اند. اگر معلم مؤمن و با ايمان باشد، دانش‌آموز با ايماني تربيت مي‌شود و اين بستگي به معلم دارد كه آموزه‌ها را به دانش‌آموزان عرضه مي‌دارد.

در ادامه اين نشست «سعيده سراج» از فعالان تربيتي كشور مالزي با ارائه مطالعات خود در خصوص آموزش ديني از طريق تكنولوژي در فنلاند اظهار كرد: امروزه شاهد هستيم كه مردم وابستگي شديدي به اينترنت پيدا كرده‌اند و به نوعي بخشي از زندگي و هويت شخصيت آنها شده است.

وي از جمله چالش‌هاي سيستم آموزش را چگونگي انتقال مفاهيم و نحوه ارائه آن به يادگيرنده ذكر كرد و گفت: يكي از مدل‌هاي آموزشي، كلاس‌هاي آنلاين يا غيرحضوري است كه در كشورهاي هند، آمريكا و مالزي اجرا شده و باعث افزايش خلاقيت در دانش آموزان شده است و موجب حل بسياري از مشكلات تعليم و تربيت مي‌شود.