تدوین سند زیارت مطلوب از مبدا تا مبدا

  • چاپ

« بسمه تعالی»

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی خبر داد:
 

تدوین سند زیارت مطلوب از مبدا تا مبدا

عبدالحمید طالبی؛ در آئین افتتاحیه دوره دانش‌افزایی «فرهنگ میزبانی و ادب حضور» که با حضور آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی؛ نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، مالک رحمتی؛ قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مسئولان نهادها، سازمان‌ها، اصناف و مجموعه‌های خدمتگزار امر قدسی زیارت در محل سالن همایش‌های بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن تبریک سالروز میلاد فرخنده ابن الرضا حضرت جواد الائمه(ع) گفت: امسال تعطیلات نوروز ویژگی خاصی دارد.
وی ادامه داد: طی جلسات مستمر و گزارش‌هایی که از زائرین دهه پایانی ماه صفر دریافت شد، بسیاری از زائران از گران فروشی‌های اطراف حرم مطهر و هتل‌ها و زائر سراها گلایه‌مند بودند که از همین رو سند راهبردی در شورای علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ارائه شده است تا این مشکلات مرتفع شود.

 

«همه خادم الرضائیم؛ میزبانی کریمانه و عهد جاودانه»؛ شعار نوروز امسال
طالبی تصریح کرد: 254 مسئله و 338 اقدام در 120 نقطه عملیاتی را در ستاد فراهم آوردیم به استانداری نیز ارائه کردیم و به همین مناسبت شعار امسال نوروز «همه خادم الرضائیم؛ میزبانی کریمانه و عهد جاودانه» انتخاب شد.
وی با بیان اینکه فرهنگ میزبانی در معارف اسلامی و کلام ائمه معصومین(ع) به ویژه حضرت رضا(ع) مورد تاکید است، گفت: ما ایرانی‌ها به میزبانی گرم و صمیمی مشهوریم و امیدواریم با مدیریت مسئولان و عنایت حضرت رضا(ع) با برنامه‌ها و اقداماتی که برای استقبال از زائران تدارک دیده شده است، بتوانیم به نحو احسن از زائران علی بن موسی الرضا(ع) میزبانی کنیم. 
طالبی ادامه داد: یکی از اقداماتی که برای تکریم زائران صورت گرفته است، تدوین سند زیارت مطلوب از مبدا تا مبدا است که تمامی مباحث زیارت اعم از فراهم‌سازی شرایط مطلوب برای زیارت، گسترش فرهنگ زیارت و آثار و برکات آن، جلب و سازماندهی مشارکت‌های مردمی و... را در بر می‌گیرد.
وی با اشاره به اصول حاکم بر فعالیت‌های تعطیلات نوروز گفت: معرفت‌افزایی با موضوع زیارت، جایگاه امام رضا(ع)، جایگاه خادم و توجه به منظومه خادم، زائر و مجاور با محوریت امام رضا(ع) با میزبانی شادی و نشاط مومنانه و.... برخی از اصول حاکم بر برنامه‌های نوروزی است.
این مقام مسئول تصریح کرد: باید از مبدا تا مبدا زائران اقدامات نوآورانه و تحولی لحاظ شود، از آنجائی که زائران نوروزی اغلب با خانواده به مشهد مقدس سفر می‌کنند و احتمال حضور زائران غیر ایرانی نیز وجود دارد، باید با هم افزایی و مشارکت‌های مردمی تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شود.
وی با اشاره به برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی «فرهنگ میزبانی و ادب حضور» گفت: این دوره‌ها در سه جلسه به تبیین معارف رضوی، شیوه انتقاد و کسب و رزق روزی حلال در فرهنگ زیارت می پردازد.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی یکی از دغدغه‌های نوروزی را توجه به مسئله حجاب دانست و گفت:  به تازگی اتاق‌های تشرف با عنوان «ادب حضور» در ورودی‌های حرم مطهر رضوی افتتاح شده است که در این اتاق‌ها زائران با آداب و مناسک زیارت آشنا می‌شوند.

 

نظارت بر حوزه کسب و کار در ایام نوروز
عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف مشهد نیز در ادامه این مراسم یکی از وظایف شهروندان و مجاوران شهر مشهد را پذیرایی شایسته و در خور از زائران علی بن موسی الرضا(ع) دانست و گفت: شهر مشهد همه ساله پذیرای 30 میلیون زائر از اقصی نقاط کشور است.
دکتر هادی مخملی گفت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته امسال در شرایط مطلوب بیش از 10 میلیون زائر به شهر مقدس مشهد مشرف می‌شوند که باید تجهیز شده و خود را آماده میزبانی از این زائران کنیم.
وی ادامه داد: برای میزبانی شایسته از این زائران باید اقدامات سلبی و ایجابی صورت گیرد، در اتاق اصناف مشهد در رابطه با بحث نظارت کسب و کار طرح‌های ویژه بازرسی را انجام دادیم که بدون شک ارتباط مستقیمی با بحث فرهنگ میزبانی دارد، به همین منظور 5 پایگاه عهده‌دار نظارت حوزه کسب و کار و بازار هستند تا زائران با آرامش خاطر به خرید بپردازند.
عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف مشهد، در ادامه به اقدامات ایجابی در اتاق اصناف اشاره و تصریح کرد: در این حوزه نیز آموزش‌هایی در رابطه با صدور پروانه کسب در سه سر فصل مرتبط با فرهنگ میزبانی از جمله مشتری مداری، ارتقا فرهنگ میزبانی و اخلاق در کسب و کار با اثرات بهبود در عملکرد کسب و کار، توسعه دانش و رضایت‌مندی مشتری صورت گرفته است.